Od 6 czerwca 2020 r. branża ślubna wznawia swoją działalność – bardzo duża zasługa w tym Polskiego Stowarzyszenia Branży Ślubnej. Znowu będzie można organizować śluby i wesela. Jeden z podstawowych warunków – na weselu może być do 150 osób. Wytycznych jest więcej. Są one dokładnie sprecyzowane co wolno, czego nie wolno, a co powinno się zrobić żeby zapewnić bezpieczeństwo dla gości weselnych, ale także firm, które pracują przy organizacji wesel. Poniżej zamieszczamy jedne z najważniejszych wytycznych – pochodzą one ze strony Ministerstwa Rozwoju (stworzone zostały przez Ministerstwo Rozwoju i Główny Inspektorat Sanitarny). Publikujemy tylko część – wg nas najbardziej istotną. Więcej informacji możecie znaleźć na stronie Ministerstwa. Link znajdziecie na dole pod wytycznymi.
Powrót branży ślubnej – zalecenia
Można powiedzieć w końcu. Choć dla wielu usługodawców wiele to nie zmieni. Pary, które planowały ślub w kwietniu i maju przeniosły swoje śluby na wrzesień, październik lub przyszły rok. Dla wielu fotografów, wedding planerów, kwiaciarek i sal weselnych sezon rozpocznie się na dobre dopiero w sierpniu – pary które planowały ślub w czerwcu i zmieniły datę, często nie są chętne do powrotu do wcześniejszego terminu. I nie ma co się dziwić zorganizować wesele w tydzień lub dwa to nie taka prosta sprawa. Ale są przykłady, że się da. Dlatego jeśli czytasz ten wpis i myślisz o weselu last minute to z przyjemnością informujemy, że jesteśmy w stanie sfotografować Twój ślub. Mamy jeszcze kilka wolnych terminów w czerwcu, lipcu a nawet jeden w sierpniu.
Najważniejsze zasady organizacji wesele w czasie trwania koronawirusa
Zapewnienie bezpieczeństwa
Wytyczne dla organizatorów imprezy:
– Dostosowanie liczby zaproszonych gości do nowych wytycznych związanych z dopuszczalną liczbą osób w trakcie imprezy.
– Poinformowanie gości i obsługi, że w imprezie nie mogą brać udziału osoby chore na COVID-19, zakażone SARS-CoV-2, przebywające w kwarantannie, izolacji, manifestujące objawy ze strony układu oddechowego.
– Poinformowanie gości o wytycznych dotyczących wszelkich ustalonych zasad panujących w miejscu imprezy.
– Dysponowanie pełną listą gości i obsługi imprezy wraz z kontaktami do udostępnienia w razie potrzeby organom Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
– Zapewnienie, aby – w miarę możliwości – przy jednym stoliku wyznaczane były miejsca dla rodzin lub osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym.
– Organizatorzy i obsługa powinni nosić maseczki lub środki ochrony ust i nosa wskazane w obowiązujących regulacjach prawnych.
– Liczba gości uzależniona jest od limitów podanych w aktualnych przepisach prawa.
Wytyczne dla pracowników/ obsługi:
– Często i dokładnie myć ręce wodą z mydłem, zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce, i dezynfekować osuszone dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).
– Nosić osłonę nosa i ust tam, gdzie jest to możliwe, i obowiązkowo przy bezpośrednim kontakcie z gościem.
– Zachować bezpieczną odległość od innych osób pracujących w tym samym pomieszczeniu (minimum 1,5 metra).
– Zachować bezpieczną odległość od rozmówcy (minimum 2 metry).
– Przestrzegać zasad higieny oraz dobrych praktyk higienicznych.
– Podczas kaszlu i kichania zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć lub zdezynfekować ręce.
– Starać się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu.
– Dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne.
– Jak najczęściej wietrzyć pomieszczenia (nie zaleca się używania klimatyzacji).
– Unikać dojazdów do pracy środkami komunikacji publicznej, jeżeli istnieje taka możliwość.
– Dbać o odporność, wysypiać się, dbać o kondycję fizyczną, racjonalnie odżywiać się.
– Śledzić oraz stosować się do komunikatów oraz wytycznych publikowanych na rządowej stronie internetowej https:/www.gov.pl/web/koronawirus oraz stronie internetowej Głównego Inspektoratu Sanitarnego: https://gis.gov.pl/kategoria/aktualnosci.
– W przypadku kelnerów i pozostałej obsługi zaleca się noszenie maseczek oraz rękawiczek – lub każdorazowo dezynfekować ręce po wykonanej usłudze.
– Stosować się do zaleceń i procedur obowiązujących w obiekcie.
Wytyczne dla klientów/dostawców/podwykonawców/ekip przygotowujących imprezy i pracujących na miejscu w czasie imprezy:
– Nosić osłonę nosa i ust (w przypadku dostawców/podwykonawców/ekip przygotowujących imprezę zapewnienie środków ochrony osobistej we własnym zakresie).
– Ograniczyć spożywanie posiłków w miejscu montaży/demontaży.
– Zachować bezpieczną odległość od innych osób przebywających w obiekcie (minimum 2 metry).
– Ograniczyć do niezbędnego minimum czas załatwienia sprawy; organizowanie montaży/demontaży, minimalizując kontakty i mijanie się ekip wykonawczych.
– Stosować się do zaleceń obowiązujących w obiekcie.
Bezpieczna organizacja wesela
- Umieszczenie przy wejściu do obiektu, w widocznym miejscu, informacji dotyczącej konieczności dezynfekcji rąk przy każdorazowym wejściu do obiektu.
- Zapewnienie pracownikom, gościom oraz innym osobom z zewnątrz środków do dezynfekcji (płyny dezynfekcyjne); rekomendowane umieszczenie dozowników z płynem do dezynfekcji przy – wejściu do obiektu, dla gości w obszarze sali jadalnej, przy wyjściu z toalet, w pomieszczeniach socjalnych, itp.
- Umieszczenie w różnych częściach obiektu, w widocznych miejscach – informacji, że rekomenduje się:
– zachowanie bezpiecznej odległości od rozmówcy (minimum 2 metry),
– częste mycie rąk. - Wywieszenie w pomieszczeniach sanitarno-higienicznych instrukcji dot. mycia rąk, zdejmowania i zakładania rękawiczek, zdejmowania i zakładania maseczki, a przy dozownikach z płynem do dezynfekcji – instrukcji dezynfekcji rąk.
- Zorganizowanie, w miarę możliwości, szatni w ten sposób, aby odzież wierzchnia poszczególnych gości nie stykała się (np. co drugi wieszak).
- Wyłączenie z użycia suszarek nadmuchowych, zapewnienie w toaletach jednorazowych ręczników papierowych.
- Ustalenie zasad dotyczących liczby osób przebywających w toalecie, mając na uwadze dystans społeczny 2 metry.
Zobacz jak zorganizować wesele w czasie koronawirusa
Usługa gastronomiczna
Należy zwrócić szczególną uwagę na:
- Obowiązkową dezynfekcję rąk przez klientów przy wejściu na teren lokalu.
- Udostępnienie dozowników z płynem do dezynfekcji rąk dla gości w obszarze sali jadalnej oraz przy wyjściu z toalet.
- Odległość między blatami stolików (od ich brzegów) powinna wynosić min. 2 m, zaś 1 m w przypadku oddzielenia stolików przegrodami o wysokości minimum 1 m (ponad blat stolika).
- Zasadę, że przy jednym stoliku może przebywać rodzina lub osoby pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym. W innym przypadku, w celu zwiększenia bezpieczeństwa i dystansu między gośćmi proponowana jest redukcja osób przy stole o 20% względem standardowego usadzenia; zalecane jest usadzanie gości po obu stronach stołu tak, aby goście nie siedzieli vis a vis siebie.
- Przestrzenie samoobsługowe (bary sałatkowe, stoliki z ciastami, tzw. „wiejskie stoły”, dozowniki do samodzielnego nalewania napojów, bufety, stoły wiejskie, bary, bary kawowe, chłodnie z lodami, stoły z tzw. live cooking (gotowanie na żywo)) możliwe do organizacji pod warunkiem wyznaczenia osoby do obsługi tych miejsc.
- Dostosowanie liczby kelnerów do liczby gości; 1 kelner na nie więcej niż 15 osób. Przy serwisie dań do stołów zadbanie o obsługę gości przy danym stole przez tego samego kelnera lub przez ten sam zespół kelnerski.
- Zapobieganie tworzeniu się kolejek lub, jeżeli to niemożliwe, zapewnienie zachowania bezpiecznej odległości między osobami w kolejce np. za pomocą oznaczeń na podłodze.
- Zapewnienie odpowiedniej wentylacji zgodnie z wytycznymi dotyczącymi wentylacji restauracji, zarówno pod względem liczby wymian powietrza na godzinę, jak i ilości powietrza zewnętrznego doprowadzonego na godzinę.
- Dopilnowanie, aby filtry do klimatyzacji były regularnie czyszczone zgodnie z instrukcjami producenta.
- Jeżeli klimatyzowane powietrze jest używane do wentylacji – minimalizacja recyrkulacji, na ile to możliwe.
- Rekomenduje się jak najczęstsze wietrzenie pomieszczeń.
- Zwiększenie częstotliwości (rekomendowane co godzinę) czyszczenia i dezynfekcji powierzchni wspólnych, takich jak: toalety, poręcze, klamki, włączniki światła, uchwyty, poręcze krzeseł, podłogi, blaty.
Źródło i tekst: https://www.gov.pl/web/rozwoj/wesela-przyjecia
Autorzy wpisu:
Marta i Piotrek – małżeństwo od 2019 r. Zawodowo – duet fotografów ślubnych. Wspólnie piszemy Poradnik Ślubny (kliknij i zobacz więcej wpisów), w którym dzielimy się z przyszłymi Parami Młodymi doświadczeniami nabytymi podczas organizacji naszego ślubu. Chcemy Wam pokazać, że ślub to wspaniała przygoda, a jednocześnie pomóc w kwestiach technicznych, np. kiedy wybrać się do księdza, jak ułożyć plan dnia w dniu ślubu lub gdzie znaleźć cukiernię, w której zamówicie pyszny tort. Przeprowadzamy też wywiady z najlepszymi firmami branży ślubnej i mamy nadzieję, że choć trochę Was zainspirujemy. Dziękujemy, że nas odwiedziliście.